4 juni 2008

ANWB golf school

Door:
Sjoerd Rijkhoek

Samenvatting:
Dit is niet echt een artikel, meer een stukje van de website van de anwb. Hier staat op dat men via de ANWB voordelig golf cursussen kan doen.
Aangezien veel (aspirant)50 plussers lid zijn van de anwb wordt dit door veel mensen gelezen.Golf is een sport die de doelgroep over het algmeen erg leuk vind om te doen, en ze krijgen er op den duur ook steeds meer tijd voor.

Relevantie:
Dit artikel is misschien bruikbaar voor ons idee, dan kunnen we culinaire tripjes met een golfarangement combineren o.i.d

Bron:
ANWB
Geraadpleegd op: 18 mei 2008
http://www.anwbgolf.nl/?m=468

Geschiedenis van Xs4all

Door:
Sjoerd Rijkhoek

Samenvatting:
In deze nieuwspost wordt beschreven dat het internet voor consumenten in Nederland ongeveer 15 jaar geleden pas echt toegankelijk werd. Xs4all was hier verantwoordelijk voor. Dit is een interessant artikel, want de mensen die over 15 jaar 50plus zijn, waren 15 jaar geleden een jaar of 20 oud. Je zou dus kunnen stellen dat het internet bij deze generatie een stuk meer ingeburgerd is dan bij de huidige 50 plussers. Misschien kunnen we wel iets met de trend dat er over 15 jaar heel veel 50 plussers zijn voor wie internet heel vanzelfsprekend is.

Relevantie:
Dit is erg essentieël om te weten, mede hierop baseren wij ons idee voor een website.

Bron:
Xs4All
Geraadpleegd op 18 mei 2008
http://www.xs4all.nl/15jaar/geschiedenis.php

Terug naar de vroege jaren 90

Door:
Sjoerd Rijkhoek

Samenvatting:
Dit artikel is qua inhoud misschien minder interessant, maar het geeft wel aan naar wat voor soort muziek de 50 plusser van het jaar 2023 in zijn/haar jeugd luisterde. Het is misschien interessant om wat met het thema 90’s Music te doen. Want 80’s Music is tenslotte erg in trek bij de 50 plussers van nu.

Relevantie:
Dit is relevant omdat het aangeeft in welke tijd de doelgroep "jong" is geweest.

Bron:
VPRO
Geraadpleegd op 28 mei 2008
http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=21861&magazines=21866&news=88438

Reclame eisen van 50-plussers

Door:
Milou

Samenvatting:
50- plussers stellen specifieke eisen aan reclame die op hun gericht is. Dat blijkt uit het onderzoek “50+: speciale communicatie een must?” In dit artikel wordt duidelijk wat 50-plussers willen van een reclame en hoe ze tegen reclames aankijkt. Er worden ook verbeterpunten van 50-plussers voor reclame gegeven. Een voorbeeld daarvan is het gebruik van humor.

Relevantie
Dit artikel kan relevant zijn voor ons aangezien er wordt aangegeven hoe onze doelgroep tegen reclame aankijkt. We kunnen dit misschien gebruiken om te kijken hoe we de doelgroep moeten benaderen.

Bron:
Marketing consultancy, Reclame eisen van 50-plussers. Geraadpleegd op maandag 19 mei 2008, van: http://www.marketingconsultancy.be/item/2006/12/19/reclame-eisen-van-50-plussers

Een aantal feiten over senioren

Door:
Milou

Samenvatting:
Dit artikel beschrijft een aantal onderzoeken naar 50-plussers. Het laat onder andere de groei van deze groep zien voor de komende 20 jaar (2025). Daarnaast wordt verteld dat ouderen van nu actiever zijn dan die van vroeger en dat ze veel culturele interesses hebben.

Relevantie:
Ik denk dat dit artikel relevant is. Het is wel een oud artikel (van 2005), maar we kunnen het goed gebruiken als achtergrondinformatie. Niet alle delen zijn interessant voor ons, maar het is wel goed om te weten dat ze actiever zijn en geïnteresseerd zijn in cultuur. Het laatste is vooral belangrijk voor ons idee.

Bron:
Mediaonderzoek.nl (2005), Een aantal feiten over senioren. Geraadpleegd op: zondag 18 mei 2008, van: http://www.mediaonderzoek.nl/338/een-aantal-feiten-over-senioren/

Reclame 50-plussers te stereotiep

Door:
Milou

Samenvatting:
Uit het onderzoek ‘Wacht maar tot ik ouder ben!’ blijkt dat senioren niet blij zijn met het huidige tv-aanbod. Ze willen andere dingen op televisie zien. Daarnaast willen ze dat de beeldvorming rond ouderen realistischer is en met meer respect. Verder wordt duidelijk dat er ongeveer 4,9 miljoen mensen boven de 50 zijn en dat neemt in 2020 zelfs toe tot bijna 7 miljoen 50-plussers. Van de babyboomers, de vijftigers, is nog meer dan 70 procent werkzaam. Deze groep heeft veel geld, maar niet zoveel tijd om het uit te geven.

Relevantie:
Ik ben van mening dat dit artikel zeker relevant is. Het gaat over 50-plussers en dat is ook de groep waar wij op ons gaan richten. In dit artikel staat wat 50-plussers willen zien (en dus waar hun interesses liggen). Ook wordt duidelijk dat veel vijftigers nog werken en dat ze veel geld te besteden hebben. Het aantal 50-plussers neemt ook sterk toe in 2020. Dit is belangrijk om te weten.

Bron:
Adformatie (2004), Reclame 50-plussers te stereotiep. Geraadpleegd op: zondag 18 mei 2008, van: http://www.adformatie.nl/nieuws/nieuws2004-03-18.html

Depressie slaat vaak toe bij veertigers

Door:
Milou

Samenvatting:
Dit korte artikel vertelt dat veel mensen rond hun veertigste levensjaar in een depressie komen. Onderzoekers komen met het argument dat deze groep zich rond deze leeftijd beseffen dat ze er al een groot deel van het leven op zit en dat ze dus niet meer de kans hebben dingen te doen, die zij altijd wenste te doen.

Relevantie:
We moeten niet alleen naar mensen kijken met de huidige leeftijd van 50 tot en met 65 jaar. We moeten ook kijken hoe onze toekomende doelgroep zich op dit moment voelt (dat zijn dus ook mensen in de veertig). In dit artikel staat dat ze bang zijn dingen niet meer te kunnen doen. Wij zouden dit dus kunnen gebruiken om op dat gevoel in te spelen en iets te ontwikkelen zodat ze nog wel dingen kunnen doen in de toekomst die ze altijd al wilden doen.

Bron:
Redactie (2008), Depressie slaat vaak toe bij veertigers. Geraadpleegd op: woensdag 7 mei 2008, van: http://www.gezondheidsnet.nl/geest/nieuws/1764/depressie-slaat-vaak-toe-bij-veertigers